21.11.2012

Κ. Χατζηεμμανουήλ: «Χάνει την έννοια του ο ρόλος τους δημάρχου»


Κάθετα αντίθετος με τα όσα σχεδιάζονται για την πλήρη και συνεχή επιτροπεία από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας του υπουργείου Εσωτερικών στους δήμους τίθεται ο δήμαρχος Θάσου Κώστας Χατζηεμμανουήλ αναδεικνύοντας σημαντικές παραμέτρους του ζητήματος που παρά την έκταση που πήρε το θέμα παραμένουν ακόμα άγνωστες στο ευρύ κοινό.
Υπενθυμίζεται πως με μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου η οποία κατατέθηκε εντελώς απρόσμενα προβλέπεται πως σε περίπτωση απόκλισης των δημοσιονομικών στόχων του προϋπολογισμού ενός δήμου, αυτός θα υπάγεται υποχρεωτικά στο καθεστώς του Προγράμματος Εξυγίανσης, οι επιχορηγήσεις του από τον προϋπολογισμό θα περιοριστούν μόνο για την κάλυψη υποχρεώσεων μισθοδοσίας και τις απολύτως ανελαστικές υποχρεώσεις. Κάτι που σημαίνει πως για να μπορέσουν να λειτουργήσουν οι δημοτικές υπηρεσίες θα πρέπει να αναζητήσουν ίδια έσοδα μέσω της αύξησης τελών και φόρων, να προχωρήσουν σε υποχρεωτικές μετατάξεις του προσωπικού τους και σε πλήρη αναστολή προσλήψεων! Απαγορεύεται δε ρητά η λήψη δανείων. «Αυτό που αποφασίσαμε στο προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο ήταν η έκδοση ομόφωνου ψηφίσματος ενάντια σε όλα αυτά. Όχι για να κάνουμε ότι και οι υπόλοιποι αλλά γιατί πλέον χάνει την έννοια του ο ρόλος του δημάρχου, ακόμα και ο ρόλος του Δημοτικού Συμβουλίου. Δε μπορείς να μετατρέψεις ένα δήμο σε δημόσια υπηρεσία. Είναι άλλος ο ρόλος του. Άλλη η κοινωνική αποστολή του» υπογράμμισε ο δήμαρχος Θάσου.

Σκληρότερες ρυθμίσεις

Με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου καταργούνται διατάξεις για την επιτροπεία των δήμων που ψηφίστηκαν πριν από λίγες μόλις ημέρες με το Μεσοπρόθεσμο και εισάγονται νέες σκληρότερες ρυθμίσεις. Ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για νέες και συνεχείς περικοπές δαπανών των δήμων, νέα μέτρα και απόλυση προσωπικού, ενώ οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν τις αστοχίες της κυβερνητικής πολιτικής και μέσω της παροχής δημοτικών υπηρεσιών. Γι αυτό και ήδη από πλευράς της ΚΕΔΕ σχεδιάζεται προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας με ότι αυτό συνεπάγεται. «Αν είναι να πάμε εκεί, καλύτερα να διορίζουν δημάρχους, να μη περνάμε και από τη διαδικασία των εκλογών… Αυτό που σχεδιάζεται δεν υπηρετεί τη Δημοκρατία. Αν αφαιρέσουν τη στοιχειώδη διακριτική ευχέρεια, τη στοιχειώδη κοινωνική αποστολή της τοπικής αυτοδιοίκησης, ας κάνουν μια ακόμη δημόσια υπηρεσία που θα λέγεται δήμος…» δήλωσε ο κ. Χατζηεμμανουήλ.

Περί Φούχτελ!

Χρησιμοποιώντας ένα ιδιαίτερα καυστικό παράδειγμα πάντως, ο δήμαρχος της Θάσου κατέθεσε την άποψη του για την περίφημη προσπάθεια συνεργασίας των αιρετών της Γερμανίας με τους Έλληνες συναδέλφους τους. «Ποια ανταλλαγή τεχνογνωσίας… Στην περίπτωση της Γερμανίας και της Ελλάδας και της αποστολής του κ. Φούχτελ είναι σαν να καλεί κάποιος χορτάτος κάποιον που τρώει απ τα σκουπίδια για να του δώσει μια συνταγή γκουρμέ και πώς να τρώει με ασημένια μαχαιροπίρουνα…»

Ειδικότερα στο άρθρο 3 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου προβλέπονται τα εξής:

Συστήνεται στο υπουργείο Εσωτερικών Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ με σκοπό τη συνεχή παρακολούθηση σε μηνιαία βάση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων που εντάσσονται στο Μητρώο των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης. Στόχος του Παρατηρητηρίου είναι η επίτευξη ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και απολογισμών των δήμων και «η ενίσχυση της οικονομικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ». Το Παρατηρητήριο αποτελείται από έναν σύμβουλο του Ελεγκτικού Συνεδρίου ως πρόεδρο, το γενικό Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Εσωτερικών, τον αρμόδιο διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Εσωτερικών, έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας ή έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, έναν εμπειρογνώμονα εγνωσμένου κύρους, έναν εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών και το γενικό Διευθυντή Θησαυροφυλακίου του Προϋπολογισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, «η σύμφωνη γνώμη του οποίου απαιτείται για την έκδοση απόφασης από το Παρατηρητήριο». Δηλαδή ο εκπρόσωπος του ΓΛΚ έχει δικαίωμα βέτο στις αποφάσεις. Το Παρατηρητήριο, είναι αρμόδιο για τον έλεγχο της ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού και της εν γένει πορείας των οικονομικών και της επιχειρησιακής δράσης των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων, όπως αποτυπώνονται στο «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης» (ΟΠΔ). Το ΟΠΔ συνοψίζει το πενταετές επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσης, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και τον ετήσιο προϋπολογισμό του ΟΤΑ και των νομικών του προσώπων και εγκρίνεται από την αρμόδια για την εποπτεία του αρχή. Το Παρατηρητήριο αξιολογεί τις προβλέψεις εσόδων που παρουσιάζουν οι ΟΤΑ και διατυπώνει προτάσεις περί τροποποίησής τους, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.

Οι …έξωθεν παρεμβάσεις

Σε περίπτωση που διαπιστώσει απόκλιση από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους άνω του 10%, το Παρατηρητήριο ενημερώνει εντός μηνός από τη λήξη του τριμήνου, τον ΟΤΑ και την αρμόδια για την εποπτεία του Αρχή, παρέχοντας οδηγίες και εισηγούμενο μεθόδους για τη διόρθωση της απόκλισης. Ο ΟΤΑ υποχρεούται άμεσα να λάβει υπόψη του τις επισημάνσεις του Παρατηρητηρίου, καθώς και όλα τα προσήκοντα μέτρα, ενημερώνοντας σχετικά το Παρατηρητήριο. Εφόσον η εκτέλεση του προϋπολογισμού του ΟΤΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει για δύο συνεχόμενα τρίμηνα απόκλιση από τους στόχους, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ο ΟΤΑ υπάγεται υποχρεωτικά σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης. Ο τρόπος υλοποίησης του Προγράμματος καθορίζεται από το Παρατηρητήριο, και ο δήμος είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει τις κάτωθι παρεμβάσεις:

α) άμεση εφαρμογή των αναγκαίων μέτρων που προβλέπονται από τη νομοθεσία προς διασφάλιση της είσπραξης των απαιτήσεων του ΟΤΑ και της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής,

β) αναστολή προσλήψεων,

γ) επιβολή υποχρεωτικών μετατάξεων προσωπικού,

δ) πρόσβαση στο Λογαριασμό Εξυγίανσης και Αλληλεγγύης της Αυτοδιοίκησης του άρθρου 263 του Νόμου 3852/2010, οι πόροι του οποίου διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση του προγράμματος εξυγίανσης,

ε) αύξηση των ιδίων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές,

στ) αύξηση του ανώτατου συντελεστή επιβολής του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας για τα ακίνητα που βρίσκονται στην εδαφική περιφέρεια του δήμου σε ποσοστό μέχρι και 3‰ και επιβολή του τέλους υποχρεωτικά από το δήμο σύμφωνα με το ποσοστό αυτό μέχρι την οικονομική εξυγίανσή του. Ομοίως, αύξηση του συντελεστή επιβολής του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων από 0,5% μέχρι και 2%.

ζ) περιορισμό των δαπανών μόνο σε υποχρεώσεις μισθοδοσίας και λοιπές απολύτως ανελαστικές δαπάνες.

Γιάννης ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Keine Kommentare:

Καραμανλης κουμπαρακι Ερτογαν 11/07/2020

Ας τον παρει ενα Τηλεφωνο Τι σκατα κουμπαρος ειναι